سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ |۲۷ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Oct 1, 2024
جلسه

حوزه/ معاون پژوهش مدرسه علمیه تخصصی حضرت آمنه (س) از برگزاری چهارمین جلسه دفاعیه پایان‌نامه سطح ۳ رشته کلام اسلامی با گرایش امامت، به‌صورت حضوری و با حضور طلاب، اساتید، کادر و هیئت داوران خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، پایان‌نامه سطح ۳ رشته کلام اسلامی با گرایش امامت با موضوع «ولایت تکوینی ائمه اطهار علیهم السلام از منظر قرآن کریم و پاسخ به شبهات» توسط زهرا بنی‌طالبی دهکردی و با راهنمایی حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید علی احمدی فروشانی، داوری حجت‌الاسلام‌والمسلمین و دکتر محمدتقی ربانی در مدرسه علمیه تخصصی حضرت آمنه (س) به‌صورت حضوری و با حضور طلاب، اساتید، کادر و هیئت داوران دفاع شد.

زهرا بنی طالبی دهکردی در دفاع خود عنوان کرد: ولایت تکوینی شأنی قطعی از شؤون ائمه علیهمالسلام است که از مقام خلافت اللهی امام منشأ می‌گیرد و مهم‌ترین عوامل آن، دانش علم‌الاسماء و علم‌الکتاب و عبودیت و بندگی پروردگار عالم است. این واژه علاوه بر اینکه مضمونی قریب به واژگانی مانند: دعا، معجزه، غلو و تفویض دارد؛ ولی دارای تفاوت‌های ظریفی با آنان است که ماهیت آن را تشکیل می‌دهد. ضرورت وجود ولایت تکوینی در ائمه نیز به ضرورت نظام اسباب و وساطت فیض ائمه علیهم‌السلام برمی‌گردد.

وی ادامه داد: مقام ولایت یا همان تصرف و سرپرستی عالم امکان با قرب الی الله و نزدیکی به خداوند متعال حاصل می‌شود و مسلم است که قرب الهی نیز از اطاعت خداوند منشأ می‌گیرد. به عبارت دیگر خدایی شدن و کارهای خدایی کردن در پرتو اطاعت از خداوند است؛ پس مسلم است که میزان درجات قرب الهی دارای شدت و ضعف است که بالاترین مرتبه آن را معصومین علیهمالسلام دارند و کسی به مقام ایشان در این زمینه نمی‌رسد؛ لذا مصداق بارز خلیفه اللهی نیز ائمه معصومین علیهم‌السلام هستند.

وی بیان کرد: شواهد قرآنی تصرفات اولیا و انبیای الهی بر آفاق و انفس نشان از آن دارد که خداوند متعال در تکوین عالم، جایگاه و منزلتی به مقربین خود داده است که اراده آن‌ها بر همه عالم جاری و ساری است و هر کدام از آن‌ها بسته به مرتبه قرب الهی در عالم هستی اراده نافذ دارند و دیگر مخلوقات مأمور به تبعیت از ایشان هستند و در مقابل اراده تکوینی ایشان اراده‌ای ندارند؛ چرا که این قدرت ناشی از قدرت و ولایت اصلی و ذاتی خداوند متعال است و اراده خداوند نیز تخلف ناپذیر است و این همان معنای اولیه ولایت تکوینی است. عمده شبهاتی که به این موضوع وارد شده است ناشی از عدم تبیین صحیح از این مقام است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha